“İnsanlık
tarihi kadar geçmişe sahip olan aile kurumu her din ve milletlerde var
olmuştur. Toplumların sahip oldukları inanç şekillerine göre şekillenmiş ve
zaman içerisinde gelişmelere göre değişiklikler göstermiştir” diyerek ‘Kur’an
‘da Aile Modelleri’ isimli eserine
giriş yapan Yrd. Doç. Dr.
Hüseyin Çelik, Yahudilik, Hristiyanlık,
Sabiilik, Manihezim, Bahailik, Cahiliye
dönemi Arap Toplulukları ve Eski Türklerde aile konusuna kısaca değindikten
sonra Kur’an’da aile modellerini özüne uygun bir şekilde incelemiş.
“Aile, hayatın
cenneti, ebedî cennetin de başlangıcıdır. Aile, insanoğlunun içinde doğduğu,
büyüdüğü ve ilk eğitimini aldığı en küçük sosyal topluluk olmasına rağmen
toplumların temelinde en büyük role sahiptir.” Üstelik, Aile bir saadet, bir zenginlik sebebidir.
“Bu yüzden Kur’ân evliliği teşvik eder.
Evliliğin sağlam temeller üzerine bina edilmesini ve evlilik müessesesinin
devamı için iki tarafın birbirlerine adaletli, ahlaklı ve olgun davranmalarını
emreder. Evlilik dışı birliktelikleri yasaklar, yasağa uymayanların ise en ağır
şekilde cezalandırılmalarını ister. Yine kadın ve erkeğin iffetli olmalarını,
kendileri ile nikâhlanabilecekleri erkeklerle çekici bir edâ ile
konuşmamalarını da emreder.”
“Kur’ân, ailenin
fonksiyonlarını, aileyi meydana getiren fertlerin birbirlerine karşı görev ve
sorumluluklarını zikretmenin yanında örnek aile yapılarından da sık sık bahseder. Bu örnekler içerisinde hem olumlu hem de
olumsuz olanları zikreder. Bir peygamberin aile yapısını ve yaşam tarzını
baştan sona anlatmak yerine değişik peygamberlerin değişik yönlerini zikreder.
Kur’an’da Âdem (as)’in oğullarından Kâbil’in Hâbil’e karşı tutumu ile Yusuf
(as)’un kardeşlerinin kendisine karşı sergilemiş oldukları
tutumları olumsuz kardeş ilişkisine örnek teşkil ederken Musa (as)’nın
kız kardeşinin tavrı ise olumlu model olarak zikredilir. Nuh (as) ile Lut
(as)’un hanımları inanç noktasında uyumsuz eşlere örnek olurken, Eyyüb (as) ve
Zekeriyya (as)’nın eşleri gibi bazı hanımlar inanç
noktasında uyumlu eşlere örnek olmuşlardır. Mısır azizinin hanımı Züleyha
iftira atan bayan olarak dikkat çekerken, Hz. Aişe ise iftiraya uğraması ile
dikkat çekmiştir.
Adeta
Kur’ân’da aile yapıları ile anlatılan bölümleri bir araya getirdiğimiz zaman
karşımıza biri olumlu diğeri de olumsuz olmak
üzere iki ayrı aile yapısı çıkar. Bir ailenin bütün fertleri
inanç noktasında tamamen olumlu veya olumsuz olabildikleri gibi bazen
anne olumlu baba olumsuz veya baba olumsuz anne olumlu olabilmekte, bazen de
anne baba olumlu evlatlar olumsuz ya da evlatlar olumlu anne-baba olumsuz olabilmektedir. Kur’ân bu farklı yapıları anlatarak
aile içindeki konumlarına ve aile yapılarına göre evli çiftlere
rehberlik etmektedir.”
Hz. Adem (as)
ve Hz. Hava’dan başlayıp Hz. Eyüp (as), Hz. Zekeriya (as), Hz. İbrahim (as) Hz.
Yakup ( as) gibi örneklerlerle devam
ederek peygamber efendimizi (sav) de örnek aile yaşantısı ile anlatan “Kur’an
Aile Modelleri” bir çırpıda okuyup bir kenara atılacak bir
kitap değil. Her defasında müracaat
edeceğiniz, müracaat ettiğinizde yeni
şeyler öğreneceğiniz ve asla sıkılmayacağınız bir kitap.
Yayınevi
yayıncılıkta bulabileceğiniz bu emek dolu eseri bize sunan, Gaziosman Paşa Üniversitesi ilahiyat
Fakültesi öğretim görevlisi Yrd. Doç. Dr. Hüseyin Çelik’e teşekkür eder, onun başarılarının devamını dilerim.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder